Vihreä lippu

Kuten kaikki varmasti jo tietävät, koulumme sai kovan työn tuloksena viime joulukuussa kunnian nostaa salkoon Vihreän lipun. Nyt meidän on pidettävä siitä kiinni ja jatkettava ahkeraa työtä, jota olemme koulun kestävän kehityksen eteen tehneet. Koulun Kestävän kehityksen ohjelma ja ympäristökasvatussuunnitelma löytyvät osoitteesta

https://prezi.com/8ehrpj0n_y1a/keke/

 

Vihreä lippu liehumaan Oulun Steinerkouluun!

Koulumme nuorten ympäristöraadin toimittajaryhmän tiivistys tähän mennessä tapahtuneesta:

”Keräsimme koulumme 7.-10. luokista ympäristöraadin. Tarkoituksemme on saada koulullemme Vihreä lippu. Kokoonnumme muutaman kerran viikossa ideoimaan koulumme kierrätystä paremmaksi. Olemme tehneet jo muutamia projekteja kuten 1.-4.-luokkalaisille liikunnallisen kierrätyspelin sekä 5.-10. -luokille roskienlajittelupelin, jossa mittasimme heidän kierrätystaitojaan. Uusimme pelin puolen vuoden sisällä ja katsomme onko edistystä tapahtunut.

Jotkut meistä kuvasivat kierrätyspisteitä luokissa. Alkutilanne oli osittain melko huono, mutta asia korjataan viemällä kierrätyspisteitä luokkiin sekä merkkaamalla ne paremmin. Lisäsimme myös käsipyyhkeet luokkiin jätteen vähentämiseksi. Kierrätyspisteiden avulla on tarkoitus vähentää sekajätettä.

Biojätettä on myös tarkoitus vähentää ruokalassa, joten punnitsemme biojätteen määrän viikon ajan joka päivä, tai mahdollisesti pitempäänkin. Näin saamme selville alkutilanteen, josta on hyvä lähteä parantamaan.

Olemme miettineet ja kirjoittaneet toiminnallemme tavoitteet ja toimintasuunnitelman sekä alustavan aikataulun kevääksi. Ykkösjuttu on oppia kierrättämään paremmin ja toteuttaa koulumme muutto Nuottasaareen mahdollisimman ympäristöystävällisesti, minimoiden jätteiden määrän.

4 ja 5. luokka ovat piirtäneet sarjakuvia pienissä porukoissa.  Aiheena oli Koulurepun tarina, joka kertoo mistä tavarat tulevat ja minne ne päätyvät. Tarkoituksena oli, että lapsille nousee kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Sarjakuvat laitetaan myös näyttelyksi koulun käytävälle.”

 

Vihreä lippu Oulun Steinerkouluun: Tavoitteet ja toimintasuunnitelma

  • Luokkien kierrätyspisteistä tulee käytännöllisemmät, toimivammat ja huolelliseen lajitteluun kannustavat. Tavaran määrää luokissa vähennetään ja oppilaat siivoavat omat sotkunsa välittömästi sekä järjestävät luokan päivän päätteeksi.
  • Joka luokkaan hyvännäköiset ja käytännölliset kierrätysastiat kierrätysmateriaaleista, selkein ja hauskoin opaskyltein varustettuna.
  • Luokkiin saadaan käsipaperien sijaan pyyhkeet. Sovitaan pesuvuorot luokan kesken. Käsipaperitelineitä ei enää käytetä, nenäliinapaperia tarjolle johonkin laatikkoon. Luutut luokkiin.
  • Tsekkaukset kuukausittain kuinka lajittelu luokissa ja opehuoneessa sujuu, parhaiten lajittelussa kunnostautunut luokka palkitaan. Muistutukset sekä tarvittaessa opastukset.
  • Pelataan hauskoja ja opettavaisia kierrätyspelejä ja –leikkejä, raatilaiset suunnittelevat ja toteuttavat.
  • Monisteiden määrä vähenee: monisteet kaksipuolisiksi: oppilaat opastavat opettajia.
  •  Ruokaa ei oteta enempää kuin jaksetaan tai halutaan syödä. Biojätteen määrä vähenee.
  • Ruokabossit vuorollaan ruokalan linjastolle ja astioiden palautuspaikalle: opastavat ja kannustavat ottamaan täsmäannoksen ruokaa. Punnitaan biojätteen määrä. Kilpailu, jossa vähiten jätettä tuottava luokka palkitaan.
  • Animaatiodokumentti Miten ruokimme koko maailman näytetään luokissa 5.-12.
  • Koulun muutto hoidetaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
  • Sekajätettä syntyy mahdollisimman vähän: käyttökelpoiset huonekalut ja tavarat siirtyvät uuteen kouluun; ne jotka voidaan, kunnostetaan. Meille turhat, mutta muutoin hyödylliset tavarat lahjoitetaan tai myydään kirpputorilla. Jätteet kierrätetään huolella. Toteutetaan muuttoinventoititempaukset luokissa ja muuttosiivouspäivät.
  • Keskustelumahdollisuudet koulun kehittämisideoista paranevat. Oppilaat ja opiskelijat otetaan paremmin huomioon suunnittelussa.
  • Oppilaskunnan ja ympäristöraadin välille kiinteä yhteistyö. Luokkiin säännölliset keskustelutunnit. Järjestetään koko koulun kokouksia.

 

Vihreä lippu Oulun steinerkouluun: Aikataulukaavailu

Tammikuu – Helmikuu, viikot 2-7
Ympäristökasvatuskoulutuksia, opiskelua ja suunnittelua.

Helmikuu, viikot 8-9
Vihreän lipun idea luokkiin toiminnallisesti: ”Koulurepun tarina”
Muuttotunnelmakysely luokille 7.-12.
Vihreän lipun Ympäristöraadin perustaminen.

Maaliskuu, viikko 11
Kartoitukset eri luokille toiminnallisesti, tavoitteet ja toimintasuunnitelma.
Face-sivut.
Raportti Ympäristökasvatuksen seuraan.

Maaliskuu, viikot 12-13
Luokkien kierrätyspisteiden parantaminen.
Jätepisteiden tarkkailuviikko.
Reportteri- eli toimittajaryhmän nimeäminen.
Biojätekartoitus.
Kirjoitusluonnos tiedotteeksi, mitä tähän mennessä on tapahtunut ja lopullinen versio myös faceen.
Opettajat aloittavat opettajakokouksessa varastojen inventoinnit ja raivauksen. Raivattavien jätteiden punnitus jakeittain.*

Huhtikuu, viikko 14
Tavarainventaariot luokissa aloitetaan.*
Vierailupyyntö Nuottasaareen. Toiminnasta koulun nettisivuille.
Koulun käytävään julisteet Lipusta, muutosta ja alaluokkalaisten sarjakuvia ja piirroksia.
Kierrätysohjeet luokkiin.
Biojätekartoitus jatkuu.

Huhtikuu, viikko 15
Luokka- ja varastoinventaariot jatkuvat.*
Nuottasaareen vierailu?
Luokittain ideoinnit omista luokista Nuottasaaressa. Tarvittaessa kunnostus- ja maalaussuunnitelmia kalusteille.

Huhtikuu, viikko 16

Ensimmäinen koko koulun siivouspäivä** ja kierrätyskivaa, leikkejä pelejä pienemmille. Tästä lehdistötiedote.

Huhtikuu, viikko 17
Luokka- ja varastoinventaariot jatkuvat.*
Nuottasaaren luokkien suunnitelmat esittelyyn.
Luokkien ja opettajainhuoneen kierrätyspisteiden välitsekkaus.

Toukokuu, viikot 18-19
Ekovappurieha. Toinen koko koulun siivouspäivä.

Toukokuu, viikot 20-22
Rauhoitettu… jos mahdollista

Kesäkuu, viikko 23
Muuttopakkaus (opettajat  ja henkilökunta)

Elokuu, viikot 31-32
Muutto

Elokuu, viikko 33
Koulu alkaa

~ viherrymme sitä syvemmin mitä pidemmälle ruska etenee~

* Vihreää lippua varten: punnitaan jätejakeittain luokista ja varastoista pois raivattava tavara. Kirjataan painot ja toimitetaan tiedot heti ympäristöraadin tilastovastaavalle. Viedään hyötyjäte itse kierrätyspisteisiin – eikä siis jätetä niitä siivoojan riesaksi.

** Siivouspäivänä koulun pihalle peräkärryjä eri jätejakeille – ei yhtä isoa jätelavaa. Kärryt ajetaan Ruskon Oiva-pisteille puntarin kautta, myös ilmainen hyötyjäte.